Interview Ruud vat van Neele-Vat Logistics
“De communicatie en oplossingsgerichtheid spraken mij erg aan.”
Opdrachtgever: Neele-Vat Logistics
Contactpersoon: Ruud Vat
In opdracht van Neele-Vat Logistics op de Maasvlakte in Rotterdam heeft RvB Groep het ontwerp en de realisatie uitgevoerd voor een nieuwe containerterminal met gasmeetstation. Het project behelst ook de complete infrastructuur voor een aangrenzend warehouse.
Logistiek partner
Neele-Vat Logistics neemt het complete logistieke proces van verschillende bedrijven uit handen. Ze bieden een oplossing op maat voor elk deel van de logistieke keten. Denk daarbij aan wegtransport, short sea, intermodaal vervoer, zeevracht, luchtvracht, warehousing, douane en gasmeting. Ruud Vat is jarenlang directeur van Vat Logistics geweest, dat vier jaar geleden fuseerde met Neele Logistics.
Opgespoten grond
Ruud Vat bleef betrokken bij de nieuwe organisatie Neele-Vat Logistics en de uitbreiding daarvan, zo ook bij de uitbreiding van de nieuwe terminal voor een gasmeetstation. “Hier worden gassen gemeten die vrijkomen uit goederen in zeecontainers uit Azië, denk bijvoorbeeld aan lijm van schoenen. Deze zeecontainers worden verplaatst met een reachstacker. Hierdoor komen enorme krachten vrij op een klein oppervlakte. Omdat de Maasvlakte bestaat uit opgespoten grond, was een gebonden fundering noodzakelijk”, legt Vat uit.
Infrastructuur
“RvB heeft de infrastructuur aangelegd omdat ons terrein te maken krijgt met zwaar vervoer. Dagelijks komen hier trekkers met chassis en daarop containers op het terrein. Soms tot wel veertig ton aan gewicht. Die beweging op ons terrein is seizoenafhankelijk. We zitten nu in het najaar en dan is het erg druk. Tijdens de winterperiode vindt er minder gasvorming plaats in de containers. Naast de wegen hebben ze ook de bijbehorende verlichting en hydrant leidingen geleverd. Die worden gebruikt voor onze warehouse divisie, daar vullen we o.a. vloeistoffen af vanuit tankcontainers en tankauto’s in kleinere verpakkingen.”
Meeuwen
“De werkzaamheden vonden plaats in de tijd van het broedseizoen van meeuwen. We hadden de keuze om vier maanden stil te liggen of een meeuwenwachter in te huren. We hebben voor dat laatste gekozen. Dat heeft ons bijna een ton gekost. Iets waar RvB niets aan kon doen natuurlijk. Maar daarom was ik blij dat we vooraf goede voorbereidingen hadden getroffen. De aanleg kon daardoor voorspoedig verlopen. De uitvoerder van RvB was een prettige man om mee te werken. We hadden tweewekelijks overleg op de bouw. De manier van communiceren en zijn oplossingsgerichtheid spraken mij erg aan.”
“De terminal is nagenoeg klaar. Maar volgend jaar staat er een nieuwe uitbreiding op het programma. een nieuw kantoor van 6000m² en warehouse van 35.000m². Zo blijven we stevig uitbreiden op de Maasvlakte”, besluit Vat.